Navigace
Obsah
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Podání stížnosti na průtahy v řízení nebo nevhodné chování soudních osob anebo narušování důstojnosti řízení před soudem
3. Pojmenování (název) životní situace
Podání stížnosti na průtahy v řízení nebo nevhodné chování soudních osob anebo narušování důstojnosti řízení před soudem
4. Základní informace k životní situaci
Fyzické a právnické osoby (dále jen stěžovatel) jsou oprávněny obracet se na orgány státní správy soudů se stížnostmi, jen jde-li o průtahy v řízení nebo o nevhodné chování soudních osob anebo narušování důstojnosti řízení před soudem. Stížností se nelze domáhat přezkoumání postupu soudu ve výkonu jeho nezávislé rozhodovací činnosti. Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; to neplatí, jestliže se obsahem svého podání dopustí trestného činu nebo přestupku.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Jakákoliv fyzická či právnická osoba. Stížnost může podat i jiná osoba (právnická či fyzická), která není účastníkem řízení, ale má zájem na tom, aby řízení probíhalo plynule a bez průtahů.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Průtahy v řízení před vrchními, krajskými a okresními soudy, nebo nevhodné chování soudních osob anebo narušování důstojnosti řízení před soudem.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Stížnost se podává u toho orgánu státní správy soudu, který je příslušný k jejímu vyřízení. Je-li stížnost podána u orgánu státní správy soudu, kterému její vyřízení nepřísluší, postoupí jí neprodleně k vyřízení orgánu příslušnému.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Předseda soudu u něhož dochází k průtahům v řízení, nebo předseda přímo nadřízeného soudu
Ministerstvo spravedlnosti - oddělení zvláštních kontrol
Ministerstvo spravedlnosti vyřizuje
a) stížnosti na postup vrchního a krajského soudu, obsahuje-li podání stížnost na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování anebo narušování důstojnosti řízení předsedou soudu,
b) podání, jejichž obsahem je nesouhlas se způsobem vyřízení stížnosti v téže věci, vyřizované předsedou Nejvyššího soudu, předsedou vrchního soudu nebo předsedou krajského soudu
c) stížnosti, k jejichž vyřízení je příslušný jiný orgán státní správy soudů, jestliže si jejich vyřízení vyhradilo.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
—
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Ve stížnosti je nutné uvést všechny důležité údaje o řízení, o němž se stěžovatel domnívá, že dochází k průtahům:
- jméno a příjmení účastníka řízení,
- korespondenční adresu
- uvedení spisové značky řízení
- označení soudu
- uvedení doby od kdy dochází k průtahům
- v čem jsou stěžovatelem spatřovány průtahy v řízení
- čeho se stěžovatel stížností domáhá
- stížnost musí být datována a podepsána
Anonymní podání se nevyřizují. Za anonymní podání se považují písemnosti, které nejsou podepsány nebo opatřeny elektronickým ověřeným podpisem a neobsahují uvedení doručovací adresy.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní orgán státní správy soudu písemný záznam.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Stížnost musí být vyřízena do dvou měsíců a jedná-li se o stížnost na průtahy v řízení, musí být vyřízena do jednoho měsíce ode dne jejího doručení orgánu státní správy. Tuto lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro její vyřízení. O tom, že stížnost nelze vyřídit ve stanovené lhůtě, musí být stěžovatel písemně vyrozuměn.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Postup řízení při vyřizování stížností upravuje zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích) v §§ 164 - 174.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
—
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Má-li stěžovatel zato, že stížnost na nevhodné chování soudních osob nebo narušování důstojnosti řízení, kterou podal u příslušného orgánu státní správy soudu, nebyla řádně vyřízena, může požádat
a) Ministerstvo spravedlnosti, aby přešetřilo způsob vyřízení stížnosti vyřizované předsedou Nejvyššího soudu, předsedou vrchního soudu nebo předsedou krajského soudu,
b) Předsedu krajského soudu, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti vyřizované předsedou okresního soudu.
Má-li účastník nebo ten, kdo je stranou řízení, za to, že v tomto řízení dochází k průtahům a stížnost na průtahy v řízení byla orgánem státní správy soudu odmítnuta jako nedůvodná, může podat návrh soudu, aby určil lhůtu pro provedení procesního úkonu, u kterého podle jeho názoru dochází k průtahům. Návrh na určení lhůty se podává u soudu, vůči kterému jsou průtahy v řízení namítány. Z návrhu musí být patrno, kdo jej podává, o jakou věc a jaký procesní úkon se jedná, v čem jsou navrhovatelem spatřovány průtahy v řízení a čeho se navrhovatel domáhá. Dále návrh musí obsahovat označení soudu, vůči němuž směřuje, musí být datován a podepsán.
Návrh na určení lhůty není podmíněn podáním stížnosti dle §164 zákona o soudech a soudcích.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.